دکتر پرچمیدکتر محسن پرچمیدکتر پرچمی

مصاحبه ی آقای حسین خانی (خبرنگار روزنامه ی ایران ) با آقای دکتر پرچمی

گفتگو با آقای دکتر پرچمی ، روزنامه ی "ایران" ، پنجشنبه 3 شهریور ماه 1384 : طب سوزنی در ایران مهجور است . - اساس طب سوزنی بر چه چیزی استوار است ؟ اساس این نوع طب به یافتن محل دقیق نقاط حساس بدن و تحریک متناسب آنهاست . این نقاط باید بر اساس نوع بیماری خود مراجعه کننده باشد . بنابراین به نظر می رسد آشنایی به علم پزشکی برای یک پزشک طب سوزنی لازم است. - از نظر علم طب سوزنی بدن انسان دارای چه ویژگی هایی است ؟ از نظر این علم در بدن هر موجودی که زنده است دو نوع انرژی جریان دارد . این یک دیدگاه فلسفی است . بر این اعتقاد که نشات گرفته از طب چینی است دو انرژی " یانگ " و " ینگ " در بدن هر موجود زنده ای وجود دارد . تا زمانی که تعادل بین این دو انرژی بر قرار باشد انسان در سلامت کامل به سر می برد . هر آینه تعادل بین آنها تحت تاثیر عوامل داخلی یا خارجی مثل فشارهای روحی ، عدم تناسب کار اعضا مختل شود ، فعالیت ارگان های مربوطه مختل و انسان دچار بیماری می شود. - تحریک نقاط حساس با چه ابزاری صورت می گیرد ؟ تحریک متناسب نقاط خاصی از بدن به وسیله ی سوزن های مخصوص صورت می گیرد که بسیار ظریف هستند و می توانند تعادل از دست رفته را به بدن بر گردانند و بیماری را به طور نسبی مداوا کنند . - شما گفتید درمان نسبی ، مگر درمان قطعی امکان ندارد ؟ نه ، حتی در علم پزشکی نیز درمان هیچ گاه قطعی نیست؛ بلکه داروهای تجویز شده فقط قادرند مسکن درد باشند و تا حدی بیماری را تحت کنترل درآورند. - وضعیت طب سوزنی در حال حاضر چگونه است؟ طب سوزنی در دهه ی اخیر به علت اثرات درمانی شگفت انگیزش مورد توجه محافل پزشکی قرار گرفته است به طوری که هم اکنون در آلمان و آمریکا مراکز متعددی دراین زمینه تاسیس شده است . از سال 1975 سازمان بهداشت جهانی WHO پس از بررسی های طولانی و علمی درمان بیش از ده ها نوع بیماریرا توسط این نوع طب مورد توجه قرار داده و اقدام به تاسیس مراکز آموزشی در چین جهت آموزش پزشکان خارجی کرد. - آیا همه ی بیماری ها با این نوع طب قابل درمان هستند ؟ از جمله بیماری هاییکه با این نوع طب قابل درمان هستند کمر دردهای طول کشیده ناشی از اسپاسم عضلانی ، فتق دیسک بین مهره ای ، درد ناشی از آرتروز بین مفاصل خصوصا مفصل زانو ، محدودیت های حرکتی در شانه منجمد ، بازیابی توانایی حرکتی بعد از فلج ، سر دردهای عروقی مثل میگرن و انواع اعتیاد است . - شما به نقاط حساس بدن اشاره کردید ، این نقاط در کدام قسمت از بدن واقع شده اند ؟ بیش از 700 نقطه ی طلایی در بدن شناخته شده که 360 نقطه ی آن تحت عنوان اصلی و بقیه اضافی تعریف شده اند . این نقاط در تماس قسمت های بدن به صورت محورهای مجزا تعریفشده اند و پزشک در درمان هر بیماری باید به تحریک این محورها بپردازد . - این طب از چه زمانی وارد ایران شده است ؟ طب سوزنی بیست سال است که در ایران رایج شده و در قدیم به صورت موردی پزشکان اقدام به این نوع طبابت می کردند. هم اکنون پزشکان زیادی هستند که با گرفتن مجوز از سازمان بهداشت و درمان پروانه ی فعالیت گرفته اند. - دوره ی درمان در این طب چه مدت است ؟ اغلب بیماران ما وقتی از درمان به وسیله ی طب پزشکی ناامید می شوند به ما مراجعه می کنند؛ ولی چقدر خوب بود که قبل از هر مراجعه به بیمارستان و مصرف کردن دارو به ما مراجعه کنند . بیشتر افرادی که دچار بیماری های مزمن می شوند به ما مراجعه می کنند یا کسانی که از عمل جراحی بنا به شرایط جسمانی و روحی و روانی شان ترس دارند ، به استفاده از طب سوزنی رغبت نشان می دهند . ولی باز هم می گویم طب سوزنی درمان قطعی بیماری نیست . تسکین دهنده ی درد است . - آیا اتفاق افتاده که برای درمان یکی از بستگان خود از این نوع درمان استفاده کنید ؟ نه . استادانی که به ما آموزش می دادند بر این باور بودند که نباید روی بستگان درجه یک کار کنیم . چون جواب نمی دهد . لازمه ی موفقیت در این کار حس گرفتن در موقع سوزن زدن است . ممکن است در هنگام کار روی بستگان نزدیک شرایط روحی لازم برای این کار فراهم شود . من خودم اگر نیاز به درمان پیدا کنم از همکارانم در خواست می کنم که این کار را روی من انجام دهند . - تصور بر این است که طب سوزنی نوعی تلقین است ؟ نه ، اصلا این گونه تصورات نمی تواند صحیح باشد . چون این طب حتی در دام پزشکی هم مورد استفاده قرار می گیرد . در اروپا حیوانات زیادی را با این نوع طب مورد درمان و مداوا قرار می دهند و حتما می دانید که حیواناات تلقین پذیر نیستند . - آیا می توان بر اساس این طب از راه دور به درمان بیماری اقدام کرد ؟ نه ، باید با مریض صحبت کنیم . دیدن زبان و گرفتن نبض ، ابزار آلات لازم برای درمان و تشخیص نوع بیماری است . تا علائم بیماری مشخص نشود امکان درمان وجود ندارد . وقتی نوع بیماری تشخیص داده شد ، بر اساس محورهایی که در بدنانسان وجود دارد مناطقی را انتخاب می کنیم و از طریق طب سوزنی سعی می کنیم موازنه ی انرژی را در بدن بیمار بر قرار کنیم . اخیرا در درمان بسیاری از بیماری ها می گویند این تحریک با لیزر انجام گیرد ، چون درد کمتری هم دارد . ولی تجربه ثابت کرده اثرات لیزر درمانی تقریبا نصف طب سوزنی است . - برای هر بیمار چند سوزن استفاده می شود ؟ حدود 8 تا 10 سوزن . دردی که هر سوزن دارد مثل گزش قسمتی از بدن به وسیله ی حشره ای مثل پشه است . این سوزن ها فوق العاده باریک هستند و این درد به تحریک آن نقطه از بدن می انجامد . در این نوع طب بی هوشی نیاز نیست . بیمارانی که از سوزن می ترسیدند خواستار بی حس کردن نقطه ای که قرار بود سوزن زده شود ، می شدند . ولی آن ها نمی دانند که تاثیر سوزن به خاطر تحریک آن قسمت از بدن ناشی از درد آن است . سوزن ها 20 دقیقه تا نیم ساعت در بدن می مانند . - آیا در مورد درمان بیماری نوزادان هم از اینطب می توان کمک گرفت ؟ نه ، چون لازمه ی تاثیر سوزن ها ، آرامش و حرکت کم بیمار است . ولی در کودکان و نوزادان چون آن ها به طور دائم حرکت می کنند ، نمی توان این طب را برای آنها به کار برد . آن ها زیر سوزن نمی مانند و مدام گریه می کنند . - در چه نقطه ای از بدن امکان استفاده از این نوع طب وجود ندارد ؟ در ناف ، چون خیلی حساس است . البته در مورد زن ها هم باید حتما قبل از شروع درمان در قسمت هایی مثل شکم اطمینان حاصل شود که او باردار نباشد . - محور های طلایی بدن کدام هستند ؟ بدن انسان به 14 محور تقسیم شده که 360 نقطه ی طلایی در آن قسمت ها واقع شده اند . این محورها به صورت متناسب در قسمت های مختلف بدن تقسیم شده اند . هر محوری هم نمایانگر یک ارگان می باشد . مثل محور طحال ، محور کیسه ی صفرا ، محور معده و .... مشکلات مردم تلفیقی از این محورهاست .